Het mooie van mijn specialisme is dat je bezig bent op het snijvlak van mens en techniek. Hoewel de techniek almaar verder ontwikkeld is de mens en al zijn drijfveren en doelen in mijn vak de rode draad. Ik liep tegen de grenzen aan wat je kunt doen tijdens mijn reclame carrière, omdat de traditionele bureaus (waar ik ook werkte) vooral bezig is met 'verkopen' en 'opvallen'. Het is mijn oprechte mening dat, wanneer je goed helpt, je automatisch beter verkoopt.
Dat vereist dat je je echt verdiept in jouw klant, cliënt, gast of website-bezoeker. Om me daar in te kunnen verdiepen ben ik voor mezelf begonnen met Imaga. Cinnamon werd enkele jaren later één van mijn opdrachtgevers. Het klikte goed met het team van Cinnamon en hun menselijke insteek. De ervaring en ruimte die Cinnamon biedt op het gebied van User Experience, usability, accessibility en Open source zorgden ervoor dat ik mede-eigenaar ben geworden.
Wat er in het hoofd van de websitegebruiker gebeurt, dat fascineert me. Wat zoeken mensen op een site, hoe bewegen ze zich op die site en wat gaat er mis als ze al heel snel afhaken? Dat haal ik boven water met verschillende kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden. Je helpt beter als je goed luistert, is mijn ervaring. Eén van die methoden waarbij luisteren belangrijk is, betreft het ontwerpen van een goede gebruikerstest. Met behulp van mensen uit je gebruikersgroep ontdekken we zo problemen en kansen op een website. Maar ook quick wins!
Samenwerking met onze klanten vanaf het allereerste stadium is goud waard. Daarvoor heb ik onze klantfocussessie ontwikkeld: wij willen onze klant goed leren kennen, maar vooral ook de klanten van onze klant. Die kennis en ervaring ligt besloten in de mensen waarvoor we werken. Als we dat boven water kunnen krijgen en weten te verzilveren in de nieuwe website, maken we een vliegende start. Daarvoor is goede samenwerking onmisbaar én ontzettend leuk. Als een site af is, meten we door hoe het gebruik is verbeterd. Met relatief kleine ingrepen bereik je soms al ontzettend veel. Ik geniet ervan als ik inzichten kan aandragen die onze klanten vooruithelpen.